Trénujete v souladu se svým tělesným typem?

Co to je somatotyp?

Somatotypem popisujeme vnější tvar lidského těla. Je vyjádřením morfologické struktury a vzájemného poměru tělesných složek. Somatotypologická metoda umožňuje posoudit variabilitu různých typů (např. sportovce). Prostřednictvím somatotypu je možné zařadit individuálních jedinců nebo skupiny lidí do konkrétních stanovených kategorií. Somatotyp je podmíněn geneticky (až na 80%), prostředím, intenzivním sportovním tréninkem, striktním stravováním a důkladným přístupem ke svému životnímu stylu. Určité nedostatky každého tělesného typu se dají eliminovat.

mezomorf-ektomorf-endomorf-somatotypy-telesne-typy

Ektomorf

Ektomorfní typy se vyznačují špatnou regenerační schopností. Disponují rychlým metabolismem. Mají největší problém s přibíráním svalové hmoty.

To, že jste ektomorf, ale neznamená, že jste odsouzeni k tomu, abyste byli slabí a hubení. Stále můžete být pozoruhodně silní a můžete být úplně stejně fit a zdraví jako někdo, kdo vypadá větší a svalnatější. Ale pokud chcete přibrat na váze, raději se připravte na to, že budete jíst tak, jak jste ještě nikdy nejedli.

ektomorf-somatotyp-telesny-typ

Mezomorf

Mezomorf je charakteristický relativní robustností muskulárního svalového systému. Mezomorfní typy se vyznačují dobrými kondičními a regeneračními schopnostmi. Mívají široká ramena a úzký pas.

Zkrátka, pokud jste mezomorf, máte přirozenou tendenci být fit a relativně svalnatý. Znamená to, že nic nemusíte dělat, jíst co se vám zalíbí a navždy vám to projde? Rozhodně ne.

Měli byste stále dobře jíst a trénovat podle svého tělesného typu, ale určitě máte jisté výhody, co se týče získávání svalové hmoty a spalování tuků.

mezomorf-somatotyp-telesny-typ

Endomorf

Má pomalý metabolismus, proto má tendenci snadno přibírat na váze a problémy ji shodit. Jejich postava je o něco širší než u ektomorfů nebo mezomorfů, s tlustým hrudním košem, širokými boky a kratšími končetinami. Má sklon k rychlému zvětšování obsahu tělesného tuku, ale i k rychlému zvětšování svalové hmoty.

To rozhodně neznamená, že by byl endomorf nějak méně zdravý. Mohou mít ve skutečnosti výhody během silového tréninku díky jejich dodatečné svalové hmotě.

endomorf-somatotyp-telesny-typ

Víte jaký je váš tělesný typ?

Článek napsal VONOFIT

Další články

Myofasciální řetězce

Myofasciální řetězce

Dokážete se zbavit úzkosti pomocí biomechaniky? Tím, že zlepšíte svou neverbální komunikaci, můžete své tělo udělat odolnějším na stres…

číst více

Kontakt

info@vonofit.cz

@vonofit.cz

Praha 4 - Libuš