Fascie: Co to je a proč by nás to mělo zajímat?

Co to je fascie?

Fascie je tenký obal pojivové tkáně, který obklopuje a drží každý orgán, cévu, kost, nervové vlákno a sval na místě. Fascie má nervy, které ji činí téměř stejně citlivou jako kůži, a když je ve stresu, tak se zpevní.

Ačkoli fascie vypadá jako jeden list tkáně, je ve skutečnosti tvořena několika vrstvami s tzv. hyaluronan kapalinou mezi . Je navržena tak, aby se při pohybu natahovala. Ale jsou určité příčiny, které způsobují, že fascie houstne a stává se lepkavou. Když vyschne a stáhne se kolem svalů, může omezit pohyblivost a způsobit vznik bolestivých uzlů.

fascia-web

Svalová bolest a ztuhlost související s fascií

Zdravá fascie je hladká, kluzká a pružná. Faktory, které způsobují, že se fascie stává lepkavou a zvrásní (tzv. adheze) patří:

 

    • Životní styl s omezenou fyzickou aktivitou (příliš málo každodenního pohybu)
    • Opakovaný pohyb, který přetěžuje jednu část těla (asymetrie)
    • Trauma, jako je operace nebo zranění
    • Dehydratace: fascie je tvořena až ze 70% vodou

Adheze fascií

U některých lidí se adheze může časem zhoršit, což způsobuje, že fascie stlačuje a zkrucuje svaly, které obklopuje. To může mít za následek tvrdé, citlivé uzlíky ve svalech, tzv. spoušťové body (trigger pointy). Syndrom myofasciální bolesti je stav, kdy tyto spouštěcí body způsobují bolest:

 

    • Během pohybu
    • Při působení tlaku
    • Ve zdánlivě nesouvisejících částech těla (odkazovaná bolest)

Jak udržet fascii pružnou?

Udržování zdravé fascie má mnoho výhod. Budete se snadněji pohybovat, budete mít lepší rozsah pohybu a budete pociťovat méně bolesti. Věci, které můžete udělat, abyste předešli problémům s fascií, zahrnují:

 

    • Více pohybu: Kromě konzistentního, ale rozmanitého cvičení je důležité být aktivní po celý den. Pracujete u stolu? Každou hodinu si udělejte alespoň dvouminutovou přestávku, abyste vstali a rozhýbali se a rozproudili krev, což pomáhá fascii zachovat pružnost. 
    • Hydratace: Fascie se skládá ze 70% z vody. Aby byla zdravá a pružná, je důležité se udržovat dostatečně hydratovaný/á.
    • Správné držení těla: Hrbení se při sezení nebo u telefonu či špatný styl chůze může způsobit stažení fascie. Snažte se udržovat dobré držení těla při sezení nebo stání a zdokonalte svoji chůzi.
foam-roller-myofascial-release

Způsoby, jak zmírnit bolest fascií

Existují různé strategie, které pracují na uvolnění bolestivých uzlů, jako například:

Léčba fascií často vyžaduje použití více než jedné terapie. Léčebný plán může zahrnovat kombinaci věcí, jako jsou: tepelná terapie, protizánětlivá dieta a uvolnění myofasciálního systému pomocí masážních pomůcek (myofascial release).

Článek napsal VONOFIT

Další články

Myofasciální řetězce

Myofasciální řetězce

Dokážete se zbavit úzkosti pomocí biomechaniky? Tím, že zlepšíte svou neverbální komunikaci, můžete své tělo udělat odolnějším na stres…

číst více
Revoluce ve fitness! Metoda Functional Patterns

Revoluce ve fitness! Metoda Functional Patterns

Functional Patterns je kondiční tréninkový program, který se nepodobá žádnému jinému. Jiné programy se zaměřují na krátkodobé zlepšení svalového tonusu nebo velikosti. Problematikou ovšem ale je, že z dlouhodobého hlediska také způsobují bolest a možná nevratné...

číst více

Kontakt

info@vonofit.cz

@vonofit.cz

Praha 4 - Libuš