Cukr může být návykový jako kokain, shodují se odborníci

Závislost je silné slovo, které se pro cukr obvykle nepoužívá, ale přestat ho jíst může být velmi obtížné. Znáte to? Dáte si něco sladkého a za chvíli chcete ještě víc. Cukr se však přidává i do potravin, které sladké zdaleka nejsou. Je všude, a proto ho snadno ve své stravě přehlédneme. Vyvolá pocit slasti, dodá energii a pomůže se soustředěním. Nevýhodou je, že až účinek vyprchá, budeme dávku vyžadovat znovu a pravidelně. Proč?

sugar-addiction

Evoluční funkce cukru: Proč jsme naprogramováni ho milovat?

Cukr (glukóza) hraje v našem těle klíčovou roli jako zdroj energie pro fungování organismu. Poskytuje rychlé a snadno dostupné palivo pro naše buňky, zejména ty mozkové. Mozek totiž tvoří asi 2 % tělesné hmotnosti, ale spotřebuje 20 % energie získané z glukózy, což z něj dělá hlavního spotřebitele.

V těle se cukr rozloží na glukózu a fruktózu, která aktivuje v těle procesy pro ukládání tuku. To bylo pro naše předky velkou výhodou v dobách, kdy bylo málo jídla. Ten, kdo byl schopen získat dostatek cukru například z medu a ovoce, měl větší šanci na přežití a reprodukci.

Přestože se náš životní styl a strava v průběhu tisíciletí vyvíjely, touha po sladkých potravinách zůstala zakódována v našem genetickém dědictví (DNA).

Proč se cukr považuje za drogu?

Cukr se stejně jako kokain a opium rafinuje z rostlin, aby se získaly čisté bílé krystalky. Tento proces zpracování zřejmě významně zvyšuje jeho návykové vlastnosti.

Potvrdili to vědci z univerzity v Bordeaux v roce 2007, kteří zjistili, že cukr má v mozku větší vliv než drogy. Podle experimentů je rafinovaný cukr čtyřikrát návykovější než kokain!

Mnoho dalších studií přirovnává účinky cukru k účinkům opiátů. Stejně jako heroin, nikotin a alkohol vyvolává reakce v oblasti mozku zvané „centrum odměny“. Ovlivňuje endorfiny, hormony spojené s pocity potěšení, vášní, euforií a úlevou od bolesti.

Cukr rozzáří endorfinová centra tak, že blikají jako rozbitý semafor všemi třemi barvami najednou. Příliš vysoká stimulace těchto receptorů vytváří v mozku nadměrné signály odměny, které mohou přehlušit mechanismy sebekontroly a vést k závislosti.

Jinými slovy, rafinovaný cukr přebíjí všechny mozkové receptory, které mají regulovat chuť k jídlu. Teď už to není hlad, ale vaše chutě. A vy chcete víc a víc.

Sladké nebezpečí přidaného cukru

Cukr se přirozeně vyskytuje ve všech potravinách, které obsahují sacharidy, jako je ovoce a zelenina, obiloviny a mléčné výrobky. Konzumace těchto celistvých potravin je v pořádku, protože obsahují také velké množství vlákniny, vitamínů, minerálů a antioxidantů a mléčné výrobky navíc bílkoviny a vápník. Tělo tyto potraviny tráví pomalu a cukr v nich poskytuje buňkám stálý přísun energie.

Problém nastává, když konzumujete příliš mnoho přidaného cukru, který se využívá pro zvýraznění chuti nebo prodloužení trvanlivosti výrobků. Najdeme ho i tam, kde to nečekáme. Začněte si důkladněji číst etikety se složením a zjistíte, že je přidáván do nápojů, jogurtů, ranních fitness cereálií i sušenek.

Odborné studie dokazují, že příliš mnoho cukru škodí:

  • Může způsobit rezistenci vůči leptinu, důležitému hormonu, který reguluje hlad a říká tělu, aby přestalo jíst. To může vést k přejídání a přibírání na váze.
  • Pití velkého množství nápojů slazených cukrem je spojeno se zvýšeným množstvím viscerálního tuku, což je druh hlubokého břišního tuku spojený s cukrovkou a srdečními onemocněními.
  • Studie provedená na 24 452 lidech zjistila, že konzumace sladkých výrobků souvisí s  akné.
  • Další výzkum ukázal, že lidé, kteří pili sladké nápoje po dobu více než 4 let (včetně nealkoholických nápojů a 100% ovocných šťáv) měli vyšší riziko vzniku cukrovky 2. typu.

Kolik cukru je příliš?

Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje, aby byl denní energetický příjem (kcal/den) z cukru maximálně 10 %.

Průměrně aktivní dospělý člověk potřebuje 2000 kcal denně. Z této hodnoty by mělo pocházet maximálně 10 % z cukrů, což se rovná 200 kcal = 50 gramů cukru.

To představuje přibližně:

  • 12 čajových lžiček cukru
  • 500 ml Coca Coly
  • 600 ml pomerančového džusu
  • 400 g jogurtu
  • 7 lžící medu

Jeden sladký nápoj denně vás tedy může přiblížit doporučenému dennímu limitu přidaného cukru.

Závěr

Cukr potřebujeme, ale nic se nesmí přehánět. Měli bychom ho přijímat zejména z rostlinných zdrojů a celistvých potravin, jako jsou obiloviny a ovoce. Pozorně si čtěte složení výrobků, přidaným cukrům se nejlépe vyvarujte a zvolte zdravější alternativu. Samozřejmě je v pořádku si jednou za čas dopřát sladkou tečku, ale neměla by se stát pravidlem, které může ohrozit naše zdraví.

Článek napsala Bára Hlaváčová 

Další články

Serotonin: Rozluštěte tajemství duševní pohody

Serotonin: Rozluštěte tajemství duševní pohody

Skoncujte se špatnou náladouSerotonin je chemická sloučenina a neurotransmiter, který hraje klíčovou roli v centrálním nervovém systému a má významný vliv na náš emocionální stav. Můžeme si ho představit jako posla v našem mozku, který komunikuje a přenáší signály. Je...

číst více

Kontakt

info@vonofit.cz

Padera Gym

V Lužích 818/23,
142 00 Praha-Libuš